दिनांक: १९  जनवरी २०२१

श्री रमेश पोखरियाल निशंक,

शिक्षा मंत्री, भारत सरकार

विषय: भारत की प्राथमिक गणित शिक्षा में सुधार हेतु

महोदय,

नमस्ते! मेरा नाम जोनाथन जे क्रैब्ट्री है – मैं एक प्राथमिक गणित रीसर्चर एवं इतिहासकार हूँ तथा मेल्बर्न (ऑस्ट्रेलिया) में रहता हूँ। मैं जनवरी १९८३ से नयी और उन्नत प्राथमिक गणित शिक्षा  को विकसित करने में कार्यरत हूँ। मुख्यतः मैं प्रमाणित और बेहतर पाठ्यक्रम के सुझाव प्रस्तुत करता हूँ जो भारतीय गणित को पढ़ाना सरल और सही बनाता है।

कुछ दिनों पहले ५३१ उन लोगों पर किए गए सर्वे जो मेरे शोध से परिचित हैं उनमें ९८.५ % लोगों ने ब्रह्मगुप्त के गणित को कक्षाओं में पढ़ाने का समर्थन किया है। क्यूँकि इसकी मदद से कक्षा ३ के बच्चे भी एक लाख से बड़ी संख्या की गणना और नेगेटिव (ऋणात्मक) संख्याओं का आनन्द उठा सकते हैं। इसके अतिरिक्त छह हजार चार सौ भारतीयों ने भारतीय गणित को निचली कक्षाओं में पढ़ाए जाने की याचिका पर हस्ताक्षर किया है।

मैं अपनी सेवाएँ देने के लिए प्रस्तुत हूँ। आपसे सविनय निवेदन है कि इस सम्बंध में अपने विचार प्रकट करें।

धन्यवाद।

जोनाथन  जे क्रैब्ट्री, संस्थापक, पोडोमेटिक भारतीय गणित (विश्व की सबसे उन्नत गणित प्रणाली) www.podometic.in | www.YouTube.com/Podometic

Official Letter sent to Education Minister Dr. Ramesh Pokhriyal Nishank

PETITION WITH 6400+ Signatures at www.j.mp/TeachindianMaths

POLLS with 98 per cent support for Teaching Bharatiya Maths

98.5% support for teaching Indiac maths

Jonathan J. Crabtree
Historian and Researcher of Elementary
Mathematics Pedagogy and Guest Lecturer
www.podometic.in
(Archived site www.jonathancrabtree.com/mathematics)
https://scholar.google.com.au/citations?user=jM4nQygAAAAJ

LATEST LECTURE ON MATHEMATICS HISTORY – Dec 2020
Notes on: Brahmagupta’s definition of zero failing to be transmitted to Europe via the Arabic world.
FOR Indian Society for History of Mathematics
https://www.youtube.com/watch?v=ZSwTrDZDikI

LATEST LECTURE ON MATHEMATICS PEDAGOGY – Dec 2020
How Podometic Bharatiya Maths re-connects maths & science.
FOR eSaral Foundation Maths Teachers
https://youtu.be/dV4dKml-u2s?t=1229

LATEST COMBINED LECTURE ON MATHS HISTORY/PEDAGOGY – Dec 2019
How the pedagogy of Indian maths is faster and simpler to teach than the pedagogy of British maths
FOR TIME Conference Indian Institute of Science Education & Research IISER Pune
https://youtu.be/MV1CCardeQs

MOST WATCHED LECTURE ON MATHEMATICS HISTORY – Nov 2019
The Death of Arithmetic: How Indian Eyes Make Maths Education Simpler & Faster
FOR Sangam Talk at the Indian National Trust for Arts & Cultural History (INTACH)
https://www.youtube.com/watch?v=YPjbFol5Ous

PAPERS
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FEEDBACK
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BACKGROUND INFORMATION
Having initially studied economics at the University of Melbourne, Jonathan J. Crabtree is an autodidact, studying the history of mathematics since 1983. In 1968 at age seven, Jonathan J. Crabtree noticed a 398-year-old problem with his teacher’s explanation of mathematics. India’s zero was missing from England’s 1570 definition of multiplication. Having been perplexed by this and other maths education errors during his school years, at age 21 Crabtree found himself in a hospital facing bleak news. If he moved, he might never walk again! With both his dreams and spine shattered, he prayed for a miracle and promised to fix maths if he ever walked again.

Today, elementary maths historian and www.podometic.in founder Jonathan J. Crabtree is a guest lecturer at schools, universities and mathematics conferences. Having reviewed writings in Latin, Greek, Arabic, Sanskrit and other languages, his provocative presentations reveal how the pedagogies arising from foundations of Ancient Indian mathematics are often faster, simpler, more intuitive and better connected to the laws of physics than many western pedagogies followed today.

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